Verzuim jij ook als werkgever?

Verzuim jij ook als werkgever? En het verzuim bedoel ik nu niet dat jezelf ziek uitvalt, al is dat natuurlijk ook goed mogelijk, want gelukkig ben je ook maar een mens. En laat dat nu net een mooie brug zijn of dat mens nog regelmatig echte gesprekken voert met zijn medewerkers…. Weet jij wat er echt leeft bij jouw mensen? Of de managers die verantwoordelijk zijn voor hun team? Ik zal je een voorbeeld geven, ik was laatst bij een bedrijf en een van mijn specialiteiten is een blinde vlek sessie. Dit is een sessie waarin ik in het bedrijf mee kijk, voel en praat met iedereen, om de blinde vlek die er in een bedrijf voor zorgt dat zaken niet lekker lopen, medewerkers verzuimen, je niet alles uit mensen haalt, een team niet lekker loopt, ik haal dit boven tafel zodat er wat mee gedaan kan worden, ik kijk dan alleen naar de medewerkers zo ook die dag. Ik kwam met een dame in gesprek die de laatste tijd regelmatig verzuimde tot zeer groot ongenoegen van haar baas, wat natuurlijk erg begrijpelijk is want je wil gebruik maken van je medewerkers. Ik vroeg of zij ook last had dat ze de laatste tijd vaak ziek was, ja natuurlijk zij ze, maar ik loop op mijn wenkbrauwen, ik kan niet meer ben zo ontzettend moe. Ik vroeg haar wat daar de reden van was, waarop ze begon te huilen haar moeder had een vervelende vorm van dementie waardoor ze voor erge problemen zorgde, de weg kwijtraakte en haar vader de zorg niet meer aan kon. Dit zorgde dat ze regelmatig tot laat bij haar ouders was, alle vrije momenten sprong ze in, want haar enige zus die normaal ook meehielp, bij haar was borstkanker geconstateerd en die had haar handen vol, daarnaast was er geen ondersteuning. Daarnaast was haar man door een reorganisatie zonder baan gekomen en hadden ze een kind wat s ‘nachts regelmatig aan het spoken was. Ooooooohhh kon ik er nog net uit krijgen, poeh dat is niet misselijk zeg dat je nog rechtop staat, ze vertelde dat ze haar werk zo graag deed en ook voor afleiding zorgde maar dat ze soms behoefte had om thuis te werken of op andere momenten en dat die mogelijkheid er niet was, waarop ze zich dan na een spooknacht bij haar ouders ziek had gemeld. Ik vroeg heb je dit ook besproken hier met je baas…, nee want er is nooit tijd, het enige gesprek wat ik heb gehad is dat ik me teveel ziek heb gemeld en dat het consequenties gaat hebben en toen was ze dichtgeklapt en had ze niet meer kunnen zeggen wat de echte reden was. Dus lang verhaal kort, wanneer heb jij nog een echt gesprek gevoerd? Ben je echt op de hoogte wat er bij je mensen speelt? Vraag je echt gemeend en zonder tijdsdruk hoe gaat het nu met je…. Het valt me op dat je best vaak ziek bent de laatste tijd, gaat alles goed met je? Dit is natuurlijk een heel extreem geval, maar helaas hoor ik te vaak dat mensen zo’n enorme bult aan stress en ellende hebben wat ze zoveel energie kost en dus geen andere mogelijkheid in hun ogen is, dan ziekmelden simpelweg omdat ze geen andere uitweg zien, terwijl ze eigenlijk het liefste blijven werken, maar misschien wat aangepast. De meeste werknemers verzuimen echt niet graag (de uitzonderingen daargelaten) maar de meeste vinden het erg lastig hun sores bij je op tafel te leggen, vaak zit er ook een stuk schaamte achter (want ik mag niet uitvallen want…, wat zullen ze wel niet denken...) In dit verhaal was de baas niet op de hoogte en had ook niet de moeite genomen om gewoon de vraag te stellen, goh wat is er aan de hand, je bent nooit ziek en nu al 4 keer kort achter elkaar. Ook de dame in kwestie had beter aan kunnen geven wat er speelde en de baas had meer moeten vragen. Voor de baas een mega Eyeopener, want deze dame werkte al bijna 10 jaar bij hem, maar kwam erachter dat hij door de waan van de dag niet meer gewoon even ging kletsen, iets wat hij vroeger wel deed, toen wist hij alles van zijn mensen wat een tof gevoel gaf bij hem en de medewerkers, want ze voelde zich geen nummer en belangrijk en gewaardeerd en laat dat nu net waar het vaak om hangt en draait. Ik bedoel nu niet dat je de hele week bakkies koffie moet drinken, maar wel gemeend vragen en praten met de mensen die het kapitaal van je bedrijf vormen. Want medewerkers die zich erkend en gewaardeerd en gezien voelen verzuimen aanmerkelijk minder dan als dit niet gebeurt. Dus dan is een bakkie zo gek nog niet.